Futbolun gerektirdiği: Pozisyon Bilgisi ve Değişimi

Futbol filozofu Johan Cruijff Total Futbol'dan bahsederken şöyle diyor: "Top her zaman ayaklardan hızlı yol kat eder" Bu söz neyi anlatmaya çalışıyor? Hiç duymamış olsanız bile mutlaka izlemişsinizdir. Gol filminin birinci serisinde Santiago Munez topu sürekli ayağında tutarken hocası çağırıyor ve eline bir top alıp koşmasını istiyor. Kendisine koş dediğinde koşmaya başlıyor fakat hocası topu hızlı bir şekilde ileri atınca Munez yetişemiyor. Ne anladın? diye sorduğunda Munez hiç birşey diyor. Hocası: "Bu top senden daha hızlı gidebilir" cevabını veriyor. İşte tam olarak bu noktayı ele almak istiyorum.
Futbolu tam olarak kavramaya başladığımda aslında Cruijff gibi düşünmeye başlamıştım. Top varken neden sen koşuyorsun ki? Onun yerine sen topu koştur? Olmaz mı? Evet olur. İşte Total Futbol'un en basit tanımı bu belkide. Topu koşturmak. Peki nasıl koşacak bu top? Cruyff onun da cevabını veriyor: "Pozisyon değişimi". Eğer saha içine iyi yayılmak istiyorsanız ve pas futbolunu benimsemişseniz bunu Mustafa Sarp'ın ayağından çıkan toptan sonra 5 dakika beklemesi ile gerçekleştiremezsiniz. Günümüzde bu pozisyon değişiminin en iyi örneğini veren futbolcular kuşkusuz Xavi - İniesta ikilisi. Basit düşün, ardından boş bir noktaya kaç. Pas attığın topu tekrar geri al. Fakat bunu ileriye doğru yap ki, kaleye daha yakın olabilesin. Çünkü yapmak istediğin şey 'Hücum' dur. Johan Cruyff sisteminde neden takımın kalecisinin de yer almasını istiyor? Çünkü kaleci oyuna dahil olduğunda forvet ile olan bağlantı daha kısa olur ve bu daha iyi pas yapmalarını sağlar. Johan Cruyff bunları söylerken sakın Servet'in menajerinin söylediği gibi "Stoper dediğin topu durdurur, adı üstünde o stoper" sözlerine kulak asmayın. Adam kaleci diyor arkadaş.
Aslında bu yazıyı yazmama vesile olan Arda Turan röportajı. İşte o kısımı buraya alıntılıyorum:
4-4-2’yi ben Milli Takım’da öğrendim demişsin. Rijkaard’ın sistemini ve çalıştırması sizi tek tek, faydasını görüyorsundur mutlaka değil mi? Bize Rijkaard pozisyon almayı gösteriyor. Bence gerçek antrenman bu. Bu açıkçası bir futbolcu için çok önemli. Bazen 30 metre koşacağınız yerde 10 metre koşuyorsunuz ama doğru pozisyonu alıyorsunuz. O zaman oyun çok farklı oluyor. Bende birşeyler öğrenmeye çalışıyorum her zaman. Hocamın her sölediğini her zaman en iyi şekilde almaya çalışıyorum. Başımızdaki insanlar çok büyük kariyere sahip insanlar. Her söyledikleri benim için altın değerinde.
Rijkaard'ın aslında bu hamleyi geçen sezon yapmasını bekliyordum fakat transferler ve ligi tanıma ortamı elverişsiz olunca Rijkaard bunu bu yaza bırakmış olmalı. Bu pozisyon bilgisini özellikle Neeskens'in öğretmeye hevesli olduğunu biliyorum. Çünkü geçen sene bir röportajında bu pozisyon değişiminden bahsetmişti. "Pası attıktan sonra oyuncu boş alana kaçmalı" demişti. Fenerbahçe maçında gözlemlediğim hücumda çoğalma becerisini yanlış gözlemlemedim demek ki. Teknik ekip şuan futbolculara Gerçek Futbol'u öğretiyor. Bu özellikle Türk futbolcular için büyük şans. Geçen sezon yapamayacağımızı düşündüğüm pas futbolunu bu sefer yapacağımıza inanıyorum. Ama şu orta sahamıza yapılacak güzel bir transferden sonra.
Size güveniyoruz beyler. Yolumuz selamet!...

Yorumlar

Popüler Yayınlar